امیر خواجهفرد: توانایی ساخت ۱۰ نوع موتور در صنعت هوایی را داریم/ سال آینده نسخههای خوبی از هواپیمای قاهر را میبینید
مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت:دانش قطعه سازی که از آن با عنوان نهضت قطعهسازی یاد می شود به تکامل رسیده و امروز میتوانیم ۱۰ نوع موتور در کشور تولید کنیم.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبردار، امیر افشین خواجهفرد مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع امشب (شنبه ۲۹ بهمنماه) در برنامه صف اول که با موضوع گفتوگو درباره آخرین دستاوردهای این مجموعه از شبکه خبر سیما پخش شد، گفت: سازمان صنایع هوایی یکی از سازمانهای وابسته به وزارت دفاع است که ماموریت های مختلفی در حوزه هواوفضا دارد. ما شرکتهای مختلفی داریم که در حوزه هواپیماهای جنگی و ترابری نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین و سبک و موتور فعالیت میکنند.
امیر خواجهفرد با بیان اینکه سازمان صنایع هوایی در حوزه تجاری به ناوگان عمومی کشور نیز کمک میکند، تصریح کرد: ما در حوزه هواپیماهای تجاری به دلیل اینکه مشابه این هواپیماها را در ناوگان ترابری نظامی داریم از تسلط کاملی نسبت به این حوزه برخوردار هستیم.
وی افزود: در واقع ما از نظر تخصصی به این حوزه تسلط کامل داریم و هر آنچه که برای امور حال هواپیماهای ترابری تجاری انجام می دهیم با رعایت قوانین و تعاریف مخصوص به آنها است. دانش اورهال هواپیماهای تجاری را به طور کامل در شرایط تحریم به دست آوردهایم و کاملاً بر این حوزه اشراف داریم.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح با بیان اینکه دانش قطعه سازی که از آن با عنوان نهضت قطعهسازی یاد می شود به تکامل رسیده است، تصریح کرد: خودکفایی ما، در نهضت قطعهسازی مسئله ای نیست که فقط من به آن اشاره کنم بلکه کشورهایی که با آنها مراوداتی در این حوزه داریم و کمک هایی از ما میخواهند، هنگام مشاهده توانمندی ما در حوزه قطعه سازی به خودکفایی ما در آن اذعان میکنند.
امیر خواجهفرد با اشاره به توانمندی کشورمان در حوزه ساخت انواع موتور گفت: ما در حوزه موتور به حدی از خودکفایی رسیدهایم که امروز میتوانیم ۱۰ نوع موتور در کشور تولید کنیم که بیشتر آنها بر روی هواپیماهای بدون سرنشین به موشکهای کروز استفاده می شود. البته صنایع دفاعی ما در حوزه طراحی و ساخت موتور های سنگین نیز به خودکفایی رسیده اند.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با بیان اینکه موتور اوج در دو نسخه یا نسل ساخته شده است که یکی از آنها بر روی جنگنده کوثر نصب شده و دیگری بر روی جت یاسین نصب خواهد شد، بیان کرد: ۴۳ شرکت دانش بنیان در ساخت این موتور فعال بودهاند.
وی افزود: سیمرغ در واقع یک هواپیمای ترابری است که طراحی و ساخت آن ۱۰ سال به طول انجامیده است البته هواپیما های مشابه نیز در سایر کشورها نیازمند همین مدت زمان برای طراحی و ساخت هستند. این هواپیمای ترابری یک هواپیمای ۴ تا ۶ تن است که بازار بسیار خوبی برای کاربری دارد و در منطقه ما اولین کشوری هستیم که این کار را انجام دادهایم.
وی ادامه داد: باید در اینجا از مجموعه غیر از نیروهای مسلح خواهش کنم که پای کار بیایند چون فقط ساخت نمونه اولیه یا پروتوتایپ وظیفه ما است. اما، اینکه بخواهیم خط تولید را توسعه دهیم وظیفه نیروهای مسلح و وزارت دفاع نیست بلکه باید بخشهای دولتی اعم از چندین وزارتخانه باید کمک کنند تا خط تولید این هواپیما کامل شود چرا که یکی از کاراییهای هواپیما اشتغال زایی بالا برای نخبگان ما است.
مدیرعامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با اشاره به پروژه جنگنده قاهر بیان کرد: پروژه قاهر ۱۰ سال قبل رسانهای و مطرح شد که در خود مجموعه سازمان صنایع هوایی ساخته شده بود. در این پروژه بیشتر نقش توسعه فناوری هدف مجریان شروع آن بوده است که یک تیم بسیار قوی و خوب دارند منتها درباره این هواپیما در زمان شروع تولید به کاربر مراجعه نشده بود که به نوعی یک اشکال محسوب می شود
وی افزود: پروژه قاهر در حوزه فناوری به بلوغ کامل رسیده است منتها ما در حوزه محصول تنوع در آن ایجاد کردیم یعنی اواسط سال آینده نسخههای خوبی از این هواپیما خواهید دید که به نیروهای مسلح واگذار می شوند.
امیر خواجهفرد با بیان اینکه نسخه هایی از این هواپیما را با نیاز دو نیروی نظامی کشورمان تطبیق دادیم و آن نیروها تیم طراحی را توجیه کردند که تغییراتی در آن ایجاد کردیم، گفت: پروژه قاهر در نقش هواپیمای بدون سرنشین ظهور خواهد کرد.
وی ادامه داد: دستیابی به این دستاورد نشان از تسلط جوانان عزیز ما بر این است که این هواپیما را بدون خلبان به پرواز دربیاورند به واسطه اینکه این هواپیما ویژگیهایی دارد که میتواند به عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین عملیات های خاصی را انجام بدهد.
منبع : فارس
https://kdnews.ir/?p=58749